FINAL FANTASY XII - THE ZODIAC AGE
Vähemmälle huomiolle jäänyt Viimeinen fantasia, joka jäi pikkuveljensä, hittipeli X:n varjoon, mutta kenties X-2:n virheet kostautuivat myös tälle sarjan seuraavalle noteeraukselle. Peli on kuitenkin selkeä irtiotto X:n lineaarisesta ja elokuvamaisesta JRPG-eepoksesta. Nyt kyseessä on vanhemman liiton dungeon crawlausta, isompia avoimia maastoja ja monstereiden metsästystä. Juoni ja hahmot eivät hallitse yhtään niin paljon sisältöä, ja Zodiac Agen tuomat uudistukset tekevät pelistä todella tykin paketin. Näistä parhaimpana toimintona SPEED UP -toiminto, jolla peliä voi nopeuttaa. Eli hahmo juoksee ja taistelee nopeammin. Kyseessä on kuitenkin sen yhden miljardin hitaan askeleen peli, jossa taistellaan paljon.
Taisteluissa vuoropohjaisuudesta on luovuttu eräänlaisen (ja tulevaisuutta ennakoivan semi-realtime -combatin tieltä. Se on hyvä ja ok samaan aikaan. Kuitenkin sen helppous ja “grindaaminen” tuntuu kätevältä ja perusmonsut kuolevat nopeasti. Juoni on kenties aikuisempi ja hahmot eivät niin ylicringeä kuin kympissä. Loppu on eeppinen taistelu monine vaiheineen. Peli ei nopeutettuna myöskään tuntunut liian pitkältä.
Hyvää:
+taistelusysteemi
+enemmän pelaamista vähemmän juonta
+vähemmän cringeä
+ oldschool dungeon crawling
+nopeat taistelut
+peliä nopeuttava toiminto
Huonoa:
+soundtrack heikko final fantasy tasolle
+sekavat opasteet ja joskus ne puuttuvat kokonaan (välissä vaikea tietää mihin mennä)
+skillipuu on… meh